חווית משתמש וממשק משתמש, אנו נמצאים כיום בעידן השפע, עידן שבו מכל מוצר, מכל תוכנה ומכל שירות יש מספר רחב של ספקים ואנו הצרכנים קונים בביקורתיות ומחפשים את המוצרים שהכי טובים עבורנו. אם בעבר השיקול היה רק כספי כי מכל סוג של מוצר היה אחד או שניים, הרי שכיום אנו כצרכנים מסתכלים על פרמטרים נוספים כמו איכות המוצר, נוחות השימוש בו והנראות שלו. כל אלו יחד הרכיבו מקצוע חדש שנקרא חווית משתמש. בכתבה הבאה אנו נדבר על חוויית משתמש וממשק משתמש ומה חשוב לדעת עליהם.
מהי חוויית משתמש?
חווית משתמש כשמה כן היא, החוויה של הצרכן שמשתמש במוצר. חווית השימוש במוצר צריכה להיות נעימה וידידותית, כך שהצרכן ירצה להשתמש במוצר שוב ואף להמליץ עליו.
כל עסק כיום יודע שאחד הדברים החשובים ביותר בפיתוח מוצר הוא איפיון חווית המשתמש שלו. איפיון חווית משתמש כיום הוא מקצוע לכל דבר הנקרא בשפת העיצוב גם עיצוב חוויית משתמש ux-ui. לפני שנסביר מהם שני המושגים הללו, חשוב שתדעו כי כל אחד מהם הוא מקצוע בפני עצמו ויש לו פרמטרים חשובים שנלקחים בחשבון כאשר מעצבים מוצר, תוכנה, אתר אינטרנט או אפליקציות.
מיהו מעצב חוויית משתמש ux?
החלק של חוויית המשתמש הנקראת גם ux, זה השלב שבו מאפיינים את המוצר או התוכנה על כל שלביהם.
כל שלב ושלב נבחן עד לפרטים הקטנים ביותר. מעצב ux יודע להיכנס לראש של הצרכנים ולהבין איך הם ינהגו בכל שלב ושלב. כך לדוגמא, אם מעצב ה- ux מאפיין תוכנה, הוא ידע לומר מה קורה בכל מסך ומסך, הוא ידע איך מתבצעים המעברים בין המסכים וגם איך פותרים תקלות שקיימות בתוכנה. על מעצב ה-ux משימה קשה להפוך את המוצר לקל ונעים לשימוש עבור הצרכנים. מעצב חוויית המשתמש לא נכנס לנושא של עיצוב המוצר והוא עובד אך ורק על האיפיון שלו והמבנה שיהיו נוחים מבחינה טכנית. על הנושא העיצובי יהיה אחראי מעצב ה-UI
מהם הפרמטרים החשובים בעיצוב ux?
בחוויית משתמש קיימים מספר פרמטרים מרכזיים וחשובים שמעצב חוויית המשתמש לוקח אותם בחשבון.
הפרמטר הראשון הוא התנועה בין המסכים. על התנועה להיות מהירה וחלקה ללא תקיעות.
הצרכן שקונה תוכנה מסוימת לא יוכל לסבול מצבים שבהם התוכנה נתקעת ולכן זהו פרמטר חשוב מעין כמוהו. הפרמטר השני קשור בלמידה של התוכנה. מעצב ה-ux ינסה לחשוב כמו הלקוח, הוא יעצב את התוכנה בצורה כזו שלצרכנים יהיה קל ללמוד אותה והיא תהיה אינטואיטיבית גם מבלי שיצטרכו לקרוא את ההוראות. הפרמטר השלישי הוא הנוחות והקלות של ביצוע פעולות בתוכנה. הצרכן מעוניין להבין פעם אחת איך להשתמש במוצר מבלי שיצטרך בכל שימוש ללמוד מחדש איך לתפעל את התוכנה. מעצב ux שלוקח בחשבון את הפרמטר הזה, ינסה לפשט כמה שיותר את השימוש בתוכנה, כך שיהיה קל לזכור איך לתפעל אותה בכל פעם. כל הפרמטרים הללו ועוד מספר פרמטרים נוספים מייצרים חוויית משתמש טובה ואיכותית עבור הלקוחות.
מהו עיצוב ממשק משתמש?
עיצוב ממשק משתמש נקרא גם עיצוב ui. מעצב ui הוא מעצב אשר נכנס לראש של הצרכנים וחושב על הנראות של המוצר. לנושא של עיצוב מוצר, תוכנה, אפליקציה או אתר אינטרנט יש שני תפקידים חשובים. התפקיד הראשון הוא עבור הצרכנים אשר מחפשים מוצר שהם מתחברים לממשק המשתמש שלו. הצרכנים בוחרים לקנות מוצר מסוים כאשר הצבעים, צורת הכתב, האייקונים ואפילו הסידור שלהם מתאימים עבורם ומשרתים את מה שחיפשו. התפקיד השני הוא כמובן הנושא השיווקי. לא משנה אם מדובר בתוכנה, אפליקציה או אתר אינטרנט, בכולם הצרכן יחפש את העיצוב והוא זה שישרת את בעל המוצר ויגרום לו למכור אותו ליותר אנשים.
האם לצבעים יש תפקיד משמעותי בכל הנושא של ממשק משתמש?
צבעים הם דרך להעביר מסר. מעצבי חוויית מעבירים מסרים לגבי העסק אשר משווק את המוצר, התוכנה או האפליקציה. על פי תורת הצבעים, לכל צבע קיים ערך שהוא מעביר ומספר צבעים יחד מעבירים מספר ערכים. כך לדוגמא, אם מדובר בתוכנה לניהול עסק, הצרכן יחפש תוכנה שמביאה עמה ביטחון לצד חדשנות ולכן צבע כחול שמשדר ביטחון יחד עם צבע כתום המשדר חדשנות ייצרו בדיוק את החוויה הזו שמחפש הלקוח. לא רק לצבעים יש משמעות בכל הנושא של ממשק משתמש גם לסוג הפונט שיהיה נוח לקריאה וסידור כל האלמנטים בתוך התוכנה הם חשובים בממשק המשתמש וביחד הם יוצרים את מכלול של דברים שיוצרים הרמוניה אותה הלקוח מחפש כאשר הוא קונה מוצר.
אם אני מעוניין בחוויית משתמש וממשק משתמש עבור המוצר שלי, למי עליי לפנות?
העוסקים בחוויית משתמש הם מעצבים גרפיים שלמדו את תחום ה- UX-UI. לרוב מעצבים אלו יעבדו יחד בצוותים על מנת להגיע לחוויית המשתמש וממשק המשתמש שהכי קרובים לציפיות של הצרכנים. זוהי משימה לא פשוטה ועליהם להיכנס לראשם של הצרכנים ולהבין מה הם מחפשים.
איך מעצבים חוויית משתמש וממשק משתמש בפועל?
עיצוב חוויית משתמש וממשק משתמש טובים, מתחילים באיפיון של הלקוח הפוטנציאלי.
אנו צריכים לשאול את עצמנו למי מיועד המוצר ואיך הוא הולך להשתמש בו. זו אולי נשמעת לכם משימה פשוטה ומהירה, אך לא כך הדבר, יש לנסות לחשוב על כל הרבדים שיהיו בשימוש במוצר. על מעצבי חוויית המשתמש וממשק המשתמש לבחון היטב כל שלב ושלב ולחשוב מה היה עושה הלקוח באותה הסיטואציה. תהליכים אלו גם מעלים תקלות אופציונאליות שיש לפתור כבר בשלב האיפיון.
לאחר שלב החשיבה, יש להתחיל בשרטוט ותרשימי זרימה של הפעולות השונות, שרטוטים אלו יהפכו בשלב מתקדם יותר למוצר עצמו שעליו יעשו את מבחני התהליכים והבדיקות לתקינות המוצר או המערכת.
האם לאחר שהמוצר כבר מוכן, חוויית המשתמש מסתיימת?
כמו שאנו יודעים, כיום כל מוצר שיוצא אל השוק משתדרג ומביא עמו חידושים. חידושים אלו הם למעשה המשך של חוויית המשתמש שלא מסתיימת. כך למעשה אתם רואים בשוק מספר גרסאות של אפליקציות, תוכנות ואפילו מכשירי חשמל. חוויית המשתמש היא אמצעי שנעשה כל זמן שהמוצר קיים בשוק ומתחדש. מוצר שלא נעשית לו חוויית משתמש כל עוד הוא בשוק, כנראה שיפסיק את קיומו כי מוצרים חדשים עם ממשק משתמש טוב יותר הם אלו שימצאו את דרכם אל הצרכנים.
לסיכום, חוויית משתמש וממשק משתמש הם מה שעומד מאחורי איפיון ותכנון נכון של מוצר שיוצא אל השוק. זה יכול להיות מכשיר חשמלי, אפליקציה, תוכנה או אפילו אתר אינטרנט או דף נחיתה לעסק. כל אלו מצריכים חשיבה של מעצבי UX ו-UI. מעצבים אלו מנסים לחשוב כמו הלקוח, איך המוצר יהיה לו נוח וידידותי כך שהוא ירצה להשתמש בו שוב ושוב. חוויית משתמש וממשק משתמש נחשבים כיום לאמצעים עיצוביים שאסור לוותר עליהם בפיתוח מוצר מהסיבה שכיום לכל מוצר קיימים מספר מתחרים המאפשרים פעולות דומות והצרכנים בוחרים במוצרים עם חוויית המשתמש וממשק המשתמש שהם הכי מזוהים איתם ונהנים מהם. לכן יש לשים דגש מאוד גדול על חוויית משתמש UX-UI.